DE CONTROLERENDE MACHT

DE CONTROLERENDE MACHT


We hebben verschillende projecten en voorlichtingsfilms gemaakt voor de Eerste Kamer, de Tweede Kamer en het Europees Parlement. Hieronder een overzicht.
Een multimediale kennismaking met onze Kamerleden. De Tweede Kamer heeft 150 gekozen volksvertegenwoordigers; wie zijn ze en waar staan ze voor? Op wie hebben we eigenlijk gestemd en wat is hun motivatie? De roep om meer transparantie vertaald zich in een project dat uit drie onderdelen bestaat: een opvallende grootbeeld LED installatie op het plein boven de ingang van het Tweede Kamer gebouw en interactieve varianten zoals een webapplicatie en drie permanente displays bij de ingang van de plenaire zaal. In bovenstaande clip een korte impressie van het grid op het LED-scherm.
In een grid van 150 portretten wordt tot op individueel niveau ingezoomed en zijn verschillende selectiecriteria mogelijk zoals naam, leeftijd, geslacht, anciënniteit, commissielid, fracties, etc. Het grid hergroepeert zich iedere keer opnieuw na een gekozen selectie. Persoonlijke quotes zijn ook onderdeel van de applicatie.

LED screen videowall voor de ingang van het gebouw van de Tweede Kamer.


CREDITS - DESIGN: RENÉ GAST - INTERACTION DESIGN: JAAP


DE EERSTE EN TWEEDE KAMER
 
We hebben de afgelopen jaren verschillende films, clips, infographics en interactieve tools geproduceerd voor de Tweede Kamer en de Eerste Kamer. Het staatsbestel en het proces van wetgeving is ingewikkeld. De gewone Nederlander heeft de neiging alle spelers en de dagelijkse activiteiten aan te duiden als ‘de politiek’. De uitdaging: het maken van een visuele vertaalslag van deze complexe en op het oog droge materie.

Bovenstaande clip is een compilatie van fragmenten uit verschillende films geproduceerd voor de Eerste en de Tweede Kamer. Kennis van het democratisch proces is wat men wil communiceren en vooral de jeugd is een belangrijke doelgroep. We gebruiken veel animatie om de boodschap over te brengen.


CREDITS - DESIGN: RENÉ GAST - ILLUSTRATION: YVONNE KROESE - SOUND DESIGN: KH MUSIC



DE EERSTE KAMER
 
Deze film is documentair opgezet. De Senatoren van de Eerste Kamer werken part-time. We volgen een aantal Kamerleden in het land bij hun eigen werkzaamheden en zien ze terug op het Binnenhof waar ze onderzoeken of de wetten – waarover ze gaan stemmen – goed in elkaar steken. Onderstaande beelden hebben betrekking op het 17e eeuwse plafond in de plenaire zaal.

De plenaire zaal van de Eerste Kamer zaal heeft een prachtig 17e-eeuws plafond. De vensters in het plafond zijn geschilderd en werken als een trompe-l'oeil. Door de verschillende vensters kijken groepjes mensen nieuwsgierig naar binnen. Het zijn de handelspartners van de toenmalige Republiek der Nederlanden: Fransen, Spanjaarden, Turken, Perzen, Polen, Russen, Duitsers, Italianen en Engelsen. Alsof deze volken meeluisteren naar wat er in de vergaderzaal wordt besproken. Voor de film is het venster in het midden van het plafond gebruikt en toont de Kinderen van Staat. Wij hebben er een aantal mensen van nu aan toegevoegd.

Scene uit de film: het venster in het midden toont de toekomst in de vorm van kinderen die neerkijken op hun vaders, of anders gezegd: de machthebbers die daar vergaderen. Het idee hierachter is dat de bevolking mee mag kijken wat hier besproken wordt. Een vroege vorm van transparantie, al is het symbolisch.


EUROPEES PARLEMENT
 
Democratie speelt zich ook af in Europa en ook daar hebben wij een stem. De film 'De Europa Express' reist door het continent en neemt ons mee door de geschiedenis en het ontstaan van de Europese gemeenschap. En passant zien we wat voor fabels er allemaal over de EU en het parlement de ronde doen. Een frisse kijk op de huidige discussie over identiteit, democratie en onze relatie met Brussel.

De rol van het Europees Parlement binnen de EU is diffuus. Het publiek haalt alle Europese instellingen door elkaar onder het mom 'Brussel is bureaucratie'. Voor de Europese volksvertegenwoordiging, het meest democratische instituut van de EU, is het lastig werken met zo'n imago. De gebruikte metafoor in deze film is een reis door de tijd. Met de 'Europa Express' dwars door het continent over oude en nieuwe sporen.

Fragment uit de film met de plattegrond van Brussel als een metafoor voor de verschillende invalshoeken en meningen over de regelgeving van Europa.


HET IS EEN FEIT: Elke krant, opinieprogramma of plafform heeft tegenwoordig z'n eigen fact-checker. Onze geanimeerde fact-checker was een vroege voorloper van deze rage. Feitelijk was het een voorstel aan de EU om dit geanimeerde figuurtje in te zetten voor een op jongeren gerichte campagne om de mythes rond regelgeving van Brussel op een luchtige wijze te ontkrachten. Helaas is de EU niet op ons voorstel ingegaan...

Een aardig voorbeeld van deze mythevorming is te lezen in een artikel van de Guardian. De huidige premier Boris Johnson was er ook goed in. In 2002 he wrote that some of his “most joyous hours” had been spent composing “foam-flecked hymns of hate to the latest Euro-infamy”. Read this Guardian article about these myths.

Share by: